KPI nélkül nincs teljesítménymérés, és azt is nehéz lenne eldönteni, hogy milyen sikerrel zajlott egy angol nyelvi tréning. Vannak azonban nyelvtanulásra specializált KPI-ok, amik segítenek ezt eldönteni.

A nyelvtudás mérésében az a kihívás, hogy mérhetetlen, hiszen magát a nyelvet mérni is szinte képtelenség. A nyelvtudás mélysége, pontossága, színessége változik egyénenként, de még akár attól is függ, hogy milyen napja van a mért illetőnek. Ha olyan sokféle változatban élő nyelvről van szó, mint az angol, akkor kérdés az is, hogy melyik változatot tekintjük standardnak és mihez mérjük a mért készségeket.

Angol nyelvoktatás KPI

Ilyen bizonytalan környezetben nehéz felállítani egységes KPI rendszert, ami átláthatóvá teszi az angol nyelvi tréningek hatásfokát és sikerét. Szerencsére mégis van megoldás.

Idejét múlt nyelvvizsgarendszer

Amikor nyelvvizsgában mérjük a nyelvtudást, van egy – Magyarországon – megszokott három szintű rendszer, amiben a laikus nagyjából tudja, hogy mik az elvárások. A vizsgáztatóknak van egy hosszú listája, amiben szerepelnek az igeidők használatától a nyelvi kifejezésekig az elvárt nyelvtudás elemek, amik egy adott szint teljesítéséhez szükségesek. 

Ugyanakkor pont a rendszer árnyalatlansága az, ami komoly bizonytalanság forrása. Ha pedig nem nyelvvizsga a végcél, akkor nehéz kisebb mérföldköveket meghatározni, amik viszonyítási pontot jelentenek egy angol nyelvi tréning sikerének meghatározásában. 

Szerencsére már van egy olyan rendszer, ami jóval rugalmasabb és árnyaltabb, emellett pedig nem csupán nyelvvizsgázásnál alkalmazható, ez a CEFR.

Mi a CEFR?

CEFR a Közös Európai Referenciakeret angol nevének rövidítése. Ezt a kritériumrendszert az Európa Tanács dolgozta ki annak érdekében, hogy rendelkezésre álljon egy viszonyítási alap a sokféle európai nyelvvizsgákon megszerezhető nyelvtudásszint-tanúsítás egységesítésére

A CEFR szintén három szintre osztja a nyelvtudást, de azt tovább árnyalja alszintekre. Minden egyes szinthez pontosan meg van határozva az adott szinten elvárt nyelvi készségek és kompetenciák eszköztára. A CEFR azonban nem azt határozza meg, hogy például a befejezett jelenidőt melyik nyelvi szinten kell tökéletesen használni, hanem azt, hogy négy terület, a beszédértés, olvasás, írás, beszélgetés és összefüggő beszéd tekintetében milyen minőségben teljesít az adott beszélő. Ez egy jóval életszerűbb kritérium rendszer, ami már képes mérhetővé tenni a mérhetetlent is.

Hogyan segít a CEFR a KPI-ok meghatározásában?

Ahhoz, hogy meg lehessen határozni egy nyelvi képzési célt, először mérni kell a bemeneti állapotot. Ezt teszi a szintfelmérő. A KPI meghatározásához intézményi szinten kell eldönteni, hogy mi a munkatársak képzésének célja, például a folyékony tárgyalási szintű nyelvtudás, vagy akár a magasabb minőségű írásos ügyfélpanasz kezelés

Ezekhez az angol nyelvi tréning megkezdése előtt a szakemberek meghatározzák a kimeneti szintet a CEFR szerint és megadják, hogy a tervezett ütemezéssel hozzávetőleg hány óra képzésre van szükség. Ezekből az adatokból már meghatározhatóak az angol nyelvi tréning során elvárt KPI-ok

Az IBC a CEFR szintjei alapján osztja be a csoportokat, és minden alszinten még további három szintre van bontva a pontosabb képzés érdekében. Ebben a rendszerben mérhető módon és pontosan meg tudjuk határozni, hogy mi a vállalatod számára szükséges angol nyelvi tréning cél és KPIKeress minket még ma!