Előfordul, hogy néha elbeszélünk egymás mellett. Nem azt mondjuk, amit akarunk, vagy a hatása lesz más, mint gondoltuk. Hosszas elemzés helyett érdemes egy olyan egyszerű eszközzel megnézni a helyzet dinamikáját, amit nyelvi kommunikációs tréningeken is használunk.

Üzleti kommunikáció tanulása

Mindennapi kommunikációink sikere – vagy sikertelensége – sokszor csak néhány szavunkon múlik. Egy hangtónus vagy egy szó zsigeri reakciókat indíthat el, amit csak ront, ha idegen nyelven kell kommunikálnunk. Vezetőként rendkívül fontos a tudatos kommunikáció, amiben komoly segítséget nyújthat egy nyelvi kommunikációs tréning, de vannak más eszközök is, amik utat mutathatnak ezekben a bonyolult helyzetekben. Az egyik ilyen eszköz az oké, nem oké mátrix. 

Mi az oké, nem oké mátrix?

Az oké – nem oké mátrixot Eric Berne, a tranzakcióanalízis atyjának elmélete nyomán Thomas Harris, amerikai pszichiáter alkotta meg 1969-ben. Harris alapul vette Berne elgondolását, ami a közlés két oldalára állítja az „én” és „te” szerepét, polaritásnak pedig az „oké” „nem oké” állapotokat jelöli meg. Harris egy mátrixba rakta a négy elemet, amiből egy számtalan kommunikációs helyzetre értelmezhető egyszerű képlet jön ki.

Oké & Nem oké mátrix

Ezt a képletet sokan sokféleképpen értelmezték és dolgozták fel, de nézzük meg, hogyan működik a hétköznapok nyelvén!

A négy kommunikációs lehetőség

  • Én oké vagyok, te nem vagy oké

Az a tipikus helyzet, mikor egy közlés során éreztetjük a másikkal, hogy rosszat tett, kevesebb, kisebb, mint mi. Hatalmi pozícióból kommunikálunk vele, amitől ő védelmi pozícióba szorul. Ez a kommunikáció akkor lehet hatásos, ha valóban hatalmi helyzetből akarunk egy problémát megoldani, nem keresünk konszenzust.

  • Te oké vagy, én nem vagyok oké

Ebben a felállásban a beszélő maga fölé helyezi a partnerét és behódol neki. Sok esetben ez uralkodni vágyást provokál ki a másikból, ami szintén meghiúsítja az egyenrangú kommunikációt. Csekély önbizalommal rendelkező emberek gyakran idéznek elő ilyen helyzeteket egy beszélgetés során.

  • Te nem vagy oké és én sem vagyok oké

Ebben a helyzetben sincs lehetőség valódi kommunikációra, mert a beszélő nincs rendben önmagával és partnerét is negatívan közelíti meg. Ilyen lehet egy sikertelen főnök, aki utálja a beosztottjait. 

  • Én oké vagyok és te is oké vagy

Ez az egyenrangú kommunikáció helyzete, amikor a beszélő elfogadja önmagát is és a beszédpartnerét, konszenzusos megállapodásra törekszik és tiszteli a partnere véleményét. A valódi kommunikáció ezen a ponton kezdődik.

Hogyan segít ez a hétköznapokban?

A négyféle kommunikációs felállás értelmezhető vezetői stílusra, általános kommunikációra, vagy egy adott beszédhelyzetre is. Egy nyelvi kommunikációs tréningen azt is megtanulják a résztvevők, hogy melyik felállás milyen kommunikációs szituációban lehet célravezető. Ha felismerjük a ránk jellemző mintát, akkor tudatosan változtathatunk rajta annak megfelelően, hogy egy adott helyzet milyen kommunikációs pozíciót kíván meg.

Vezetőként rendkívül fontos a tudatos kommunikáció felépítése magyarul és idegen nyelven is. Tapasztalt szakembereink állnak rendelkezésedre egy nyelvi kommunikációs tréninggel, keress minket bizalommal még ma!