A meggyőzés a tárgyalás egyik legfontosabb eleme, mindegy, hogy eladnál valamit, vagy a céget érintő kérdésről van szó. Komplex tudomány ez, amiben sokat segít egy nyelvi kommunikációs tréning.

Meggyőzési technikák

meggyőzés technikájáról könyvtárakat töltöttek már meg eddig az emberek. Nem véletlenül, hiszen olyan készségről van szó, ami a hétköznapi élettől kezdve a nemzetközi politikai tárgyalásokig bárhol jelen van az életünkben és a szó legszorosabb értelmében mindent eldönt, így a nyelvi kommunikációs tréningek is sokat foglalkoznak vele. 

Már az ókori görögök

Már a szónoklattan, a retorika görög atyjai elképesztő mívességgel fűzték a szavakat, alkották meg beszédeik struktúráját úgy, hogy azzal pontosan azt a hatást érjék el a hallgatóságon, amit akartak. Nagy politikai döntések, háborúk indítása múlt azon, hogy mit és hogyan mondtak az akkori „influenszerek”. 

Mostanra sokat változott a kommunikáció. Még mindig vannak sorsokat eldöntő beszédek, de a hétköznapi emberek is egyre többet kerülnek meggyőzést kívánó helyzetekbe. Elég egy sales pozícióban dolgozni, vagy üzleti tárgyaláson részt venni.

A „secret sauce”

A nyelvi kommunikációs tréningek is felhasználják azokat a modern nyelvészeti és szociológiai kutatásokat, amit a meggyőzés titkos formulájával foglalkoztak, és megpróbálták ledesztillálni azt, amit az ókori görögök művészetnek tartottak. Ezek a kutatások kimutatták, hogy vannak bizonyos szavak, amik komoly meggyőző erővel rendelkeznek, mert bizonyos reakciókat váltanak ki a hallgatóból

A kellemetlen az, hogy máskor és máshol is csináltak már ilyen kutatást és természetesen az eredmény változik, ami a nyelv kulturális és szociológiai fejlődését, átalakulását is tükrözi. Sőt, nyelvenként is változik, hogy hol mik a „varázsszavak”.

Tudományos próbálkozások

A meggyőzés titkos formuláját keresgélők azonban nem adják fel és még a mesterséges intelligenciát is bevetik, hogy megtalálják a meggyőző szavakat, mert egy sales területen cégek megélhetése is múlhat néhány szón.

Gong.io nevű cég éppen ezért felállított egy programot, ami mesterséges intelligencia segítségével elemezett ki félmillió eladási beszélgetést és kiszűrte, hogy a sikeresen zárt eladások esetében milyen szavak, illetve kifejezések hangzottak el és milyen gyakorisággal.

Ennek alapján az olyan kifejezések és szavak, mint a „Képzelje el!”, „Biztosan megfelelő”, „tisztességes” és „sikeres” nagyban hozzájárultak egy sikeres eladáshoz.

Érzelmek szerepe

Ezek a kutatások segíthetnek, a meggyőzés folyamata azonban rendkívül komplex, és nem csupán egy-egy szó dönti el. Sokszor nagy szerepe van a meggyőzésben az érzelmeknek, illetve annak, hogyan alkalmazzuk őket. Egy nyelvi kommunikációs tréningen azzal is foglalkozunk, hogy a szavak milyen érzelmeket, érzéseket is közvetítenek és váltanak ki, és hogyan lehet ezeknek a töltetét tudatosan alkalmazni. 

Azt gondolnánk, hogy a pozitív szavak a legmeggyőzőbbek, de bizonyos helyzetben éppen a neutrális vagy akár a negatív töltetű szóhasználat a célravezető. Nem mindegy, hogy atombombát mondunk, vagy nukleáris eszközt. Nem ugyanaz az érzete a járulékos veszteségnek, mint a civil emberáldozatnak.

Ha mostanra kicsit elveszettebbnek érzed magad a meggyőzés útvesztőjében, mint mielőtt elkezdted olvasni ezt a cikket, akkor ne csüggedj el, mert jó úton jársz. A meggyőzés egy rendkívül komplex feladat, de nyelvi kommunikációs tréningjeinken segítünk ezt a kihívást sikeresen venni angolul isKeress minket bizalommal egy személyre szabott tréning részleteiért még ma!