Az angol nyelvoktatás óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt egy évszázadban. Hol vannak már a szigorú nyelvtani fordító órák és a körmöspálcák, ha elvétettük a nyelvtani szerkezetet? De éppen így tűntek néhány évtizede még progresszívnek számító módszerek is a süllyesztőben. 

A pszichológia fejlődését követve folyton változtak az ajánlott angol nyelvoktatási módszerek is, ahogyan újabb és újabb vetületét ismertük fel a nyelvtanulás pszichológiájának. A teljesség igénye nélkül bemutatunk néhány, talán kissé őrültnek ható elképzelést a nyelvoktatás történetéből, ami azért igazából soha nem merült teljesen feledőbe.

PR (Total Physical Response)

teljes testtel adott válasz angol nyelvoktatási módszertana az egyik legmókásabb és a legjobb torna, amit nyelvóra valaha adott. A módszer lényege az, hogy miközben a tanár idegen nyelven elmond egy kifejezést, a tanulóknak el kell azt játszani. Tehát ha az „open the door” kifejezés hangzik el, akkor odamenni az ajtóhoz és kinyitni. Ha „sit down” and „stand up” kifejezéseket gyakoroltatja párszor, már megvan a reggeli bemelegítő.

Nyelvoktatás - Total Physics Response

A módszer arra az elgondolásra épül, hogy a cselekvés során az agyban kialakuló neuro kapcsolatok  erősítik a nyelvi tartalom bevésődését, ami egy valós dolog. Ugyanakkor a TPR rendkívül passzív módszer, ami nem is élt sokáig.

A katonai módszer (Army method)

Nem meglepő módon a katonai módszert az amerikai hadsereg fejlesztette ki abból a célból, hogy a lehető legrövidebb időn belül minimális szintű, de funkcionáló nyelvtudáshoz juttassa a katonáit azon a nyelvterületen, ahová éppen ledobni készült őket. A módszer alap mondatokat gyakoroltat tipikus kommunikációs szituációban orrvérzésig drilleztetve, amíg a tanuló már álmából felébredve is azonnal reagál idegen nyelven. 

Nyelvoktatás - Katonai módszer

gyorstalpaló angol tanfolyamok a mai napig őrzik a katonai módszer eszköztárát.

A természetes módszer (Natural method)

természetes módszer abból indul ki, hogy a nyelvtanulás és nyelv elsajátítás (learning vs acquisition) között nincs különbség, ezért nem javítja ki a nyelvi hibákat, csak arra törekszik, hogy a nyelvet a maga teljességében és helyes használatában mutassa be a tanulónak. Ez az angol nyelvoktatási módszer homlokegyenest mást tanított, mint az akkoriban legdivatosabb hallás utáni nyelvtanulás (audio-lingual method), és egyfajta lázadás a klasszikus nyelvtanítási módszerekkel szemben.

A sort még hosszan folytathatnánk, mert sok érdekes és színes példája van annak, milyen angol nyelvoktatási módszerekkel próbáltuk javítani a nyelvoktatást a 20. század során. Az évtizedek során azonban bebizonyosodott, hogy a nyelvoktatás Szent Grálja, azaz egyetlen üdvözítő módszertana, nem létezik. Az egyetlen valóban hatásos angol nyelvoktatás az, amit a nyelvtanuló igényeire, képességeire és készségeire, valamint a nyelvoktatás körülményeire szabunk. Az optimális képzési eredmény csak ezek figyelembe vételével érhető el, nem pedig bármilyen nyelvi módszertan kizárólagos követésével.

A nap végén ez azt jelenti, hogy a nyelvi képzés hatékonyságának növeléséhez olyan tanárokra van szükség, akik ismerik a módszertani lehetőségeket és széles repertoárjukból azt az eszközt húzzák ki, ami elvégzi a varázslatot: élvezettel tanulni egy idegen nyelvet. Ha ilyen tanárokat szeretnél, nálunk jó helyen jársz. Próbáld ki!